dinsdag 26 april 2011

Waarom gratis of niks?

O, het is allang niet meer bij Zero Waste gebleven. Van het één komt het ander en toen ik op weer een ander blog terug kwam en daar las over Early Retirement en hoe deze (wederom) Amerikaan dat aanpakte en hoe hij er duidelijk over weet te schrijven dacht ik natuurlijk gelijk weer... "Dat wil ik ook!" En het gaat mooi samen met Zero Waste. Of zuinig leven. Of verantwoord leven. Of leven met voldoening. Het beste kun je bij deze man gaan lezen maar het gaat om een afwijkende filosofie over omgaan met geld denken over geld. Dat iets NU aanschaffen van bijv. maar 100 euro, betekent dat je zomaar maanden langer moet werken aan het einde van je loopbaan.

Dan moet ik iets van mijn achtergrond vertellen.. ik heb het heel mager gehad in mijn leven. Ik herinner me een keer dat ik met 2 gulden in mijn hand door de supermarkt liep en daar een maaltijd voor drie personen voor moest weten te kopen en koken. Het is me gelukt, maar toen wenste ik dat ik ooit eens door een supermarkt kon lopen en ook mijn kar helemaal vol kon laden. Ook dat is gelukt. Nu is het leven anders, ik kan redelijk kopen wat ik wil, een huis wat een stuk gewoon van mezelf is, geen dure kinderen of dure partner meer (Nou ja..:)). Maar... als ik doorleef zoals ik leef moet ik echt nog wel jááren werken. En net als dat ik begon te denken dat ik misschien ook wel zonder afval zou kunnen leven, denk ik nu dat ik misschien ook wel vroeger kan stoppen met werken. De man heeft me net op tijd wakker geschut!  En de eerste aktie is de tuin. Bíjna had ik een tuinman aan het werk gezet om mijn tuin eindelijk zijn grote renovatie te laten ondergaan. Dat het aardig wat ging kosten had ik ingecalculeerd, maar misschien was ik dan eindelijk eens van die vragen af van "Wanneer ga jij wat aan je tuin doen?".  En nu weet ik wanneer ik dat ga doen. Elke dag een beetje, elk weekend wat. Géén duur ontwerp of dure tuinmeubels maar gewoon met wat ik heb, vind, maak, kweek en lekker een "natuurlijke tuin" met heel veel gratis. Afgelopen weekend was er een start. Alleen, maar ook met vriend en zijn vriend, is er heel heel veel vuil verwijderd, grond bewerkt, groenten gezaaid en lekker gratis fitness en zonnebank gehad!  Daarna sloten we af met een barbeque met zijn drieën. Onder het eten vertel ik de vriend wat mijn gedachten achter het werken in de tuin zijn. Dat ik niet een duur ontwerp wil omdat ik eerder met pensioen wil, dat ik het daarom zelf doe. "En" vertel ik hem verder, "daarom heb jij vanmiddag ook gratis staan zweten in mijn tuin". Hij kon er hartelijk om lachen. :) En we zaten nog úren rest hout te verbranden in de tuin. Dat is dan weer niet zo milieuvriendelijk geloof ik.

En daarom ben ik blij met mijn gratis tuingrond. Ik heb echt het gevoel dat eerste stappen gezet, andere bewegingen in gang zetten.

Ook eerder met pensioen? Lees hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten